steelyourstraw

de toekomstvisie van kris wynia

ZERO-WASTE

Samen de strijd aan om de 8.5 miljoen rietjes die per dag worden gebruikt drastisch te verminderen!

Ondernemers bouwen de toekomst, maar hoe ziet die toekomst er uit?! En wat moet er gebeuren om die toekomst te creëren? We vragen het inspirerende ondernemers uit verscheidene sectoren.

We nemen een kijkje in de toekomst van Kris Wynia. Hij is oprichter van SteelYourStraw waarmee hij het gebruik van rietjes naar een hoger niveau tilt. Na het drinken uit zijn eye-catchy roestvrij stalen rietjes wil je nooit meer een plastic rietje gebruiken. De smaak van je drankje is vele malen beter en het is ook nog eens milieuvriendelijker. 

Wat is jouw visie op een ideale wereld?

Kris: “Als ik deze vraag lees moet ik gelijk denken aan de film Demolition Man. Een film waarin Sylvester Stallone een bad guy in de toekomst moet arresteren. Uiteraard met veel geweld en foute acties. Het romantische aan deze film is het leven in de toekomst. Waar iedereen in een soort van harmonie leeft, elkaar accepteert, je mooie groene en schone parkjes hebt en als handhaving, op elke hoek van de straat een kastje dat een boete uitschrijft als je de regels overtreedt. Dat zou toch mooi zijn in deze tijd 😊

 

Hoe wil jij herinnerd worden?

“Wat ik belangrijk vind en waar ik veel waarde aan hecht is de inclusiteit binnen organisaties. Daar bedoel ik mee dat organisaties zich openstellen om gebruik te maken van alle type mensen binnen de samenleving. Een hot item in deze tijd is natuurlijk de aanwezigheid van discriminatie. We moeten ons alleen niet richten op huidskleur of naam maar ook op man/vrouw verhouding, of wel of niet minder valide en ga zo maar door. We kiezen als mens en organisatie toch vaak voor dat gene wat we al kennen en kiezen voor de weg met de minste weerstand. Ik ben nog niet in de positie om mensen in vaste dienst te nemen maar ik kan wel bewuster omgaan met wie ik wil samenwerken en me proberen niet te laten leiden door vooroordelen.

 

Wat zijn de huidige uitdagingen in jouw sector?

“Het doorbreken van gewoontes is bij het verkopen van “roestvrijstalen” rietjes de grootste uitdaging. De doelgroep van SteelYourStraw bestaat uit horeca-ondernemingen, groothandelaren en de eventbranche. We zijn in Nederland gewend om 8,5 miljoen (plastic) rietjes per dag weg te gooien. Het is aan mij de taak om horeca-ondernemingen in te laten zien dat een rietje niet een wegwerp product is maar een eyecatcher in elk glas. Door de mogelijkheid om rietjes zelf samen te stellen en te personaliseren moet dit zeker lukken.

 

Welke innovatie in het afgelopen jaar heeft op jou de grootste impact gehad? 

“Oeh we zijn net een jaar bezig dus dat is een lastige vraag om te beantwoorden.

Als ik kijk naar wat de grootste impact op mijzelf is geweest dan is het de start van SteelYourStraw. Het afgelopen jaar is een soort van spoed masterclass in ondernemen geweest. Het importeren van producten, invulling geven aan acquisitie en marketing, website beheersing en de daarbij horende oerwoud aan moeilijke google termen. Best veel nieuwe dingen kwamen voorbij waar ik veel energie uit heb gehaald.”

 Wie vind jij een inspirerende ondernemer?

“Ik weet niet of dit ook een soort van guilty pleausure is maar waar ik veel inspiratie uit haal is één van de grootste makelaars uit New York – Ryan Serhant.

Ik haal veel inspiratie uit zijn vlogs en boek – Sell it like Serhant. Zijn creativiteit en tools die hij gebruikt om zichzelf en zijn onderneming te laten groeien vind ik echt inspirerend. 

Wat onderscheidt jou van je concurrentie?

“Elke horecaonderneming is anders. Je wilt binnen jouw zaak een bepaalde emotie overbrengen en dat zie je terug in de huisstijl. Om deze emotie nog beter over te laten komen bieden wij de mogelijkheid om het rietje in jouw huisstijl samen te stellen. Denk hierbij aan verschillende lengtes en diameters, verschillende kleuren en de mogelijkheid om tekst of logo in het rietje te graferen.

Daarnaast is het doorbreken van een gewoonte al lastig genoeg dus door middel van een persoonlijke aanpak bieden wij verschillende constructies aan om rietjes uit te proberen. Denk bijvoorbeeld aan proefpakketten en de mogelijkheid om rietjes voor een periode te huren.”

 

Welke vaardigheden zijn cruciaal om je ondernemersdromen te realiseren?

“Er zijn een tal van vaardigheden die de revue passeren en die je brengen in een positie waarin je nu staat. In mijn situatie zijn de vaardigheden interesse en ambitie de grootste. Ik vind het interessant om te lezen hoe andere mensen leven en welke keuzes zij maken. Dit heeft geleid om bepaalde keuzes te zien en ze uiteindelijk te maken, hier is SteelYourStraw een voorbeeld van. Ook heb ik altijd een sterke drang gehad om iets te betekenen. Iets te betekenen in de vorm van een eigen organisatie was altijd al een jongensdroom.

Ik ben overtuigd dat als je een droom om te ondernemen hebt en je vertrouwt in jouw concept je de keuze om te ondernemen moet maken. We laten ons vaak tegenhouden door de twijfels over succes. Niet alles zal slagen, of leiden tot veel opdrachten en mooie projecten. Al is de keuze om te gaan ondernemen en de ervaring die je opdoet ook succes dat je uiteindelijk brengt naar andere inzichten.

Bedank voor het delen van je visie Kris! Nu snel iedereen naar www.steelyourstraw.nl zodat we kunnen leven in een harmonieuze wereld waar plastic rietjes verleden tijd zijn. 

Meebouwen? Neem contact op met: 

Kris Wynia

Kris Wynia

Oprichter SteelYourStraw

Als je had gezegd dat ik op mijn 35ste rietjes zou verkopen had ik je uitgelachen 😃 Ik ben met SteelYourStraw de strijd aan gegaan om 8,5miljoen rietjes die wij in Nederland per dag weggooien terug te verminderen. Met je eigen samengesteld rietje dat in de na gebruik makkelijk de vaatwasser in kan moet dit zeker lukken. Check onze website of volg ons op Instagram @SteelYourStraw. Doe met ons mee! 

Groet, 
Kris

meer artikelen

Murat Ersoy: Dromen als richtingaanwijzers voor geluk.

Murat Ersoy: Dromen als richtingaanwijzers voor geluk.

EERLIJKE RECRUITMENT Meer toewijding, betekenis en werkplezier mogelijk maken door objectieve matching Ondernemers bouwen de toekomst, maar hoe ziet die toekomst er uit?! En wat moet er gebeuren om die toekomst te creëren?  Murat Ersoy is oprichter van UnlocQued...

De toekomstvisie van Erik de Groot

De toekomstvisie van Erik de Groot

KLEDING Op naar een plasticvrije kledingindustrie! Ondernemers bouwen de toekomst, maar hoe ziet die toekomst er uit?! En wat moet er gebeuren om die toekomst te creëren? We vragen het inspirerende ondernemers uit verscheidene sectoren. Vandaag deelt Erik de Groot...

Product As A Service Business Model (PAAS)

Product As A Service Business Model (PAAS)

Innovatie | Duurzaamheid Janne Vereijken over dé trend in innovatieland: PAAS Op 13 november 2019 heb ik een lezing gegeven over het Product As A Service business model op het event Anders Kijken met het thema De Nieuwe Economie van Gemeente Rotterdam voor Rotterdamse...

Stationsplein 45, A4.004
3013 AK Rotterdam
+31 10 808 12 11
info@rotterdamsejongensdromen.nl

Algemene Voorwaarden