RJD

skoop ice cream van de Rotterdamse band

In de rubriek “… van de Rotterdamse band” interviewen wij Rotterdamse ondernemers met een tof Rotterdams product. Deze keer: Gaia van Reenen oprichtster van Skoop Ice Cream

Foto’s: Giny Flux

wie ben je en wat doe je?

”Mijn naam is Gaia van Reenen en ik zet me in om het voedsellandschap in Nederland te veranderen. Dit doe ik met het ijsmerk Skoop. Wij willen ijs maken op een andere manier dan de status quo. Niet groot en industrieel. Maar door juist mensen, ambacht en pure ingrediënten centraal te zetten. Wij zetten daarmee smaak en kwaliteit voorop. Wij gebruiken namelijk in ons ijs heel veel vers buitenbeentjes fruit, dat we halen bij onze telers in de Betuwe en het Groene Hart. De biologische melk komt rechtstreeks van onze eigen boer en is helemaal vers. Tot slot is de met de hand gebakken, uiteraard super verse cruesli, crumble en karamel gemaakt in eigen bakkerij. Daardoor komen de hoofdingrediënten van ons ijs van Hollandse bodem. Alle mensen waar we mee samenwerken kennen we persoonlijk. Dat houdt de lijntjes lekker kort, ecologische voetafdruk klein en de kwaliteit hoog. Ons ijs bevat geen glucose, dextrose, gommen of onnodig veel lucht. Skoop is puur natuur! We produceren zo duurzaam mogelijk, zo is de fabriek bijvoorbeeld CO2 neutraal. Ook proberen we altijd gebruik te maken van reststromen om zo een nog duurzamer product neer te zetten. Dat geeft mij ook de ruimte om zo lekker creatief bezig te zijn en nieuwe smaken te ontwikkelen. Ben niet voor niets chefkok geweest.”

”Wij geloven dat het anders kan. Op een meer verantwoorde manier omgaan met mensen, voedsel en transparant zijn over je product. Zodat niet alleen wij weten wat erin zit, maar ook de consument. Daarom zijn we zo transparant mogelijk en vertellen we de verhalen van achter de ingrediënten die we gebruiken.”

waarom ben je ondernemer geworden en waarom heb je juist dit product gekozen? 

”Ik zit altijd vol met ideeën over hoe het anders en soms ook beter zou kunnen. Ook houd ik heel erg van vrijheid. Tel dat bij elkaar op en je hebt een ondernemer. Waarom ik Skoop heb gekozen is vooral omdat ik het heerlijk vind om mensen blij te maken. Er zijn maar weinig producten waar mensen zo blij van worden als van ijs. Daarnaast zijn de mogelijkheden om smaken te creëren eindeloos en dat geeft me heel veel plezier.”

 

 

wat voor leuk feitje moet iedereen weten over jouw product?

”We maken zoveel mogelijk gebruik van reststromen, denk aan de kromme wortels of de appels met een deukje. De ingrediënten van Skoop worden nog écht met de hand gemaakt en we zullen nooit concessies doen op kwaliteit. Smaak staat voorop. Ow en ik ben zelf chef kok van origine, ik heb dus alle recepten bedacht.”

wat is als ondernemer jouw ultieme jongensdroom en wat doe je om deze te realiseren?

”Wij willen het voedsellandschap veranderen door te laten zien dat je ook met ambacht en kwaliteit groot kunt worden en dat je geen concessies hoeft te doen. Wij willen Skoop groot maken door anderen te helpen met hun reststromen en door creatief ermee om te gaan, zodat we het allerlekkerste ijs kunnen maken en tegelijkertijd bewuster omgaan met mensen en voedsel.

wie was jouw grote voorbeeld toen jij begon met ondernemen? en waarom?

”Ik keek niet zozeer naar de grote ondernemers als Elon Musk en Richard Branson, Ik heb inspiratie gezocht in de voedingsbranche, want dat is meer mijn wereld. Hoe zet je een nieuw concept neer in de voedingsbranche? Vooral Richard Reed van Innocent, maar ook naar David Chang kijk ik weleens om te kijken hoe zij het hebben gedaan. Helaas ervaar je dan niet van dichtbij hoe het is om ondernemer te zijn. Mijn voorbeeld van dichtbij is dan ook mijn moeder. Zij heeft mij laten zien dat als je wilt slagen je daar heel hard voor moet werken en je niets voor niets krijgt.”

Wat was de  grootste nachtmerrie die jij als ondernemer hebt meegemaakt? en welke les heb je hieruit gehaald?

”We zijn nog maar net begonnen, maar we hebben al zoveel lessen geleerd. Iedere week gaan er minstens wel drie dingen anders dan we hadden verwacht of gehoopt. Wat we daarmee hebben geleerd is vooral om je hoofd niet te laten hangen wanneer er iets niet gaat zoals je wilt. Schouders eronder en door. We hebben ook geleerd hoe belangrijk het is om te genieten van het hele proces en ook het (soms kleine) succes te vieren.”

wat is het kantelpunt geweest waar de puzzelstukjes echt in elkaar vielen voor jouw bedrijf?

”Door niet alleen af te gaan op ons enthousiasme, maar ook te blijven nadenken, kritisch blijven. Anders zeggen we ook ja op dingen waar we dat beter niet op hadden kunnen zeggen. Zouden we niet kritisch zijn, dan zou het ijs ook niet de kwaliteit hebben die het nu heeft. Daar zit voor ons dan ook het kantelpunt, iedereen die het proeft is om.”

welke tip wil je meegeven aan de andere ondernemers die hun jongensdroom willen realiseren?

meer ondernemersverhalen

30 dagen kennis(sen)challenge

30 dagen kennis(sen)challenge

challenge Iedere dag een actie om kennis op te doen of te delen, nieuwe kennissen te maken en/of de relatie met bestaande kennissen te verbeteren. meer ondernemersverhalenStationsplein 45, A4.004 3013 AK Rotterdam +31 10 808 12 11 info@rotterdamsejongensdromen.nl...

Stationsplein 45, A4.004
3013 AK Rotterdam
+31 10 808 12 11
info@rotterdamsejongensdromen.nl

Algemene Voorwaarden