RJD

Maasstroompjes van de Rotterdamse band

In de rubriek “… van de Rotterdamse band” interviewen wij Rotterdamse ondernemers met een tof Rotterdams product. Deze keer: Inge Bodmer oprichter van Maasstroompjes.

Foto’s: Giny Flux

wie ben je? wat doe je?

”Mijn naam is Inge Bodmer en ik ben de kleindochter van Gerrit Slob, een Rotterdamse banketbakker van voor de Tweede Wereldoorlog. Hij bedacht in 1934 de Maasstroompjes, het koekje dat bij Rotterdam hoort naar aanleiding van een prijsvraag uitgeschreven door de Banketbakkers Vereniging en de VVV in Rotterdam. Sinds 2016 ben ik de eigenaar van het koekjesbedrijf Maasstroompjes.”

waarom ben jij ondernemer geworden en heb je voor dit product gekozen? 

”Ik ben altijd al met voeding, koken en bakken bezig geweest, eerst als hobby en later als professional. Door een toeval ontdekte ik het verhaal over de Maasstroompjes die na de oorlog in de vergetelheid waren geraakt en niet meer gebakken werden in Rotterdam. Eigenlijk was ik van plan het koekje weer in ere te herstellen na mijn pensionering, maar de kans om dit te doen deed zich eerder voor. Door het succes van het koekje heb ik op een gegeven moment een keuze moeten maken tussen mijn baan als traiteur en verder gaan als zelfstandig ondernemer met de Maasstroompjes. De keuze was voor het laatste omdat ik hou van de uitdagingen en de vrijheid van het ondernemerschap.”

 

 

wat voor leuk feitje moet iedereen weten over jouw product?

”Mijn grootvader en grootmoeder hadden een banketbakkerij op de Nieuwe Binnenweg met een theesalon ernaast. Zij wonnen in 1934 de prijs voor HET Rotterdamse koekje en ontvingen hiervoor een rookstel en een erepenning. Deze penning is nog steeds in ons familiebezit. Het Maasstroompje is een langwerpig roomboter koekje met een streep amandelspijs in het middel dat symbool staat voor Rotterdam Noord en Zuid met de Maas ertussen. Het logo met scheepje met het koekje en de koektrommel zijn ontworpen door de Rotterdamse kunstenaar Stang Gubbels naar aanleiding van het originele inpakpapier dat ik na de dood van mijn grootvader vond.”

wat is, als ondernemer, jouw ultieme jongensdroom en wat doe je om deze te realiseren? 

”Mijn droom is dat de Maasstroompjes definitief terug te vinden zijn in de winkelschappen als symbool voor Rotterdam zoals iedere andere grote stad in Nederland ook een eigen koekje heeft. Dit probeer ik door zoveel mogelijk Rotterdammers kennis te laten maken met de Maasstroompjes en het verhaal door middel van diverse verkooppunten in en om Rotterdam, door te staan op streekmarkten en landelijke beurzen.”

wie was jouw grote voorbeeld toen jij begon met ondernemen?

”Mijn grootvader, hij was een ondernemende en optimistische man en ik heb vele uren naast hem in de keuken gezeten terwijl hij aan het bakken was.”

wat was de grootste nachtmerrie, die jij als ondernemer hebt meegemaakt? En welke les heb je hieruit gehaald? 

”Mijn nachtmerrie was de vraag of ik het nog wel aan zou kunnen qua productie en om dezelfde originele kwaliteit te behouden omdat de Maasstroompjes veel groter werden dan ik had verwacht. Gaandeweg heb ik dit moeten leren mede door het opbouwen van goede contacten met andere ondernemers, producenten en leveranciers.”

wat is het kantelpunt geweest, waar de puzzelstukjes echt in elkaar vielen, voor jouw bedrijf?

”Ik heb nauwelijks acquisitie gedaan, maar werd steeds meer benaderd door ondernemers die enthousiast waren over de geschiedenis van het koekje en de Maasstroompjes wilden gaan verkopen in hun winkel/ bedrijf. Ik vind dat heel bijzonder en vind het een mooi eerbetoon aan mijn grootouders en aan Rotterdam dat zich zo fantastisch heeft hersteld na de oorlog. Ik ben ook de banketbakkers zeer dankbaar die 6 jaar geleden bereid waren om de koekjes voor mij te bakken omdat dit toch wel wat vakmanschap vereist. Bovendien is mijn moeder nog in leven. Zij was indertijd 10 jaar en kon nog precies vertellen hoe de koekjes smaakten.

Voor mij waren dit allemaal toch allemaal signalen om de stap te nemen om als zelfstandig ondernemer verder te gaan en te werken aan een definitieve tweede kans voor de Maasstroompjes.”

WELKE TIP WIL JE MEEGEVEN AAN DE ANDERE ONDERNEMERS DIE HUN JONGENSDROOM WILLEN REALISEREN?

Social selling, ben jij al begonnen?🤔🏆

Social selling, ben jij al begonnen?🤔🏆

business development | Marketing | sales | klantbeleving Prawien Dhoen deelt zijn kijk op social selling en geeft praktische tips om te beginnen. Social selling is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Meer en meer ondernemers en professionals creëren een...

30 dagen kennis(sen)challenge

30 dagen kennis(sen)challenge

challenge Iedere dag een actie om kennis op te doen of te delen, nieuwe kennissen te maken en/of de relatie met bestaande kennissen te verbeteren. meer ondernemersverhalenStationsplein 45, A4.004 3013 AK Rotterdam +31 10 808 12 11 info@rotterdamsejongensdromen.nl...

Stationsplein 45, A4.004
3013 AK Rotterdam
+31 10 808 12 11
info@rotterdamsejongensdromen.nl

Algemene Voorwaarden