RJD

Slagers Gin van de Rotterdamse band

In de rubriek “… van de Rotterdamse band” interviewen wij Rotterdamse ondernemers met een tof Rotterdams product. Deze keer: v.l.n.r. Mitchel van Wageningen, Hubert van Linschoten en David van Linschoten, oprichters van Van Linschoten-Slagers Gin

Foto’s: Giny Flux

wie zijn jullie en wat doen jullie?

Wij zijn David, Hubert en Mitchel. Samen zijn wij de eigenaren van Slagers Gin. David en Hubert zijn de 4e generatie van slagerij van Linschoten, David als slager in het bedrijf, Hubert als grafisch vormgever bij zijn eigen bedrijf. Samen met Mitchel zijn wij begin 2019 officieel met van Linschoten Slagers Gin gestart.   

waarom zijn jullie ondernemer geworden en hebben jullie voor dit product gekozen? 

Mitchel: ‘’Hubert en David waren voor de Slagers Gin ook al ondernemers, David als slager, Hubert als ontwerper. Ik daarentegen ben begonnen toen Slagers Gin tot stand kwam vorig jaar. In Oktober 2018 bestond Slagerij van Linschoten 110 jaar, voor dat jubileum hebben wij een Gin laten stoken bij Distilleerderij Onder de Boompjes in Schiedam. Een gin met onze eigen Rotterdamse steakkruiden uit de slagerij. Het was een ludieke actie in een oplage van 120 flessen, die tijdens het jubileum geschonken werd en later zou dienen als aandenken aan deze feestelijke dag. Hier werd echter zo enthousiast op gereageerd, zowel door klanten als door omliggende horeca ondernemers dat wij besloten hebben om deze ‘eenmalige’ actie een vervolg te geven. Inmiddels bestaat het bedrijf iets langer dan een half jaar.‘’

wat voor leuk feitje moet iedereen weten over jullie slagers gin?

Mitchel: ‘’Er zijn een paar leuke aspecten aan onze Slagers Gin; Onze gin wordt op ambachtelijke wijze gedistilleerd bij de firma Onder de boompjes, dit is de oudste distilleerderij van Schiedam (sinds 1658). Onze Master distiller John, gebruikt alleen het hart van de gin tijdens het stoken, dat is een heel technisch verhaal maar het komt er in het kort op neer dat hij daar een hele zachte afdronk van krijgt. Dat onze steakkruiden erin verwerkt zitten geeft hem dan weer een beetje pit, maar dan op een goede manier. Het laatste en misschien wel meest unieke aan het totaalconcept is de garnituur die wij serveren bij de gin: Sinaasappels die wij vers snijden, drogen en daarna licht roken in de rookkast van de slagerij. Hierdoor krijgt de gin een echte extra slagers touch. Die garnituur slaat naast dat hij erg lekker is ook goed aan bij de horeca omdat wij hem standaard bij iedere fles leveren. Dit scheelt voorbereidingstijd van de bartenders en zo hebben ze altijd genoeg garnituur in huis.‘’

wat is als ondernemer jullie ultieme jongensdroom en wat doe je om deze te realiseren?

Hubert: ‘’Wij willen Nederland veroveren met onze gin, als je aan gin denkt denk je aan Slagers Gin. Onze jongensdroom voor Slagers Gin willen wij verwerkelijken door ludieke acties en andere strategieën te bedenken die niet gewoonlijk zijn in onze branche. Zo vallen we op en zorgen we dat mensen over het product gaan praten.  Mond tot mond reclame is uiteindelijk het allerbeste.’’

Wie was jouw grote voorbeeld toen jij begon met ondernemen? En waarom?

Hubert: ‘’Ik vind Paul Smith (Britse ontwerper red.) altijd een leuk persoon om te volgen. Hij is iemand die alles net iets anders bekijkt dan de rest van de wereld. Hij zei dan ook altijd: ‘’Je kan overal inspiratie uit halen, en als je het niet ziet, moet je nog een keer kijken.’’

wat was de grootste nachtmerrie die jij als ondernemer hebt meegemaakt? En welke les heb je hieruit gehaald?

Mitchel: ‘’Wij hebben nog geen gigantische tegenslagen gehad, gelukkig gaat het jongleren met tien ballen tot nu toe nog steeds goed. Dat dit nog steeds goed gaat is voornamelijk omdat Hubert en David al wat ondernemerservaring hebben, zo worden de beginnersfouten niet meer gemaakt. Hiernaast gaat het uiteindelijk om plannen, alles van te voren goed uitdenken en vier stappen vooruit kijken. Er kan natuurlijk altijd iets fout gaan, maar het gaat erom dat je het hierna oplost. Ook een belangrijke is het relativeren van de fouten, als er iets mis gaat is het niet het einde van de wereld, kijk naar de oplossing en niet naar het probleem.‘’

wat is het kantelpunt geweest waar de puzzelstukjes echt in elkaar vielen voor jouw bedrijf?

Mitchel & Hubert: ‘’Dit was begin januari dit jaar. Wij stonden toen op de Horecava (dit is een horecavakbeurs) met een gin tonic bar. Onze omgeving was natuurlijk al erg enthousiast maar hier kregen wij ook veel positieve feedback van horeca professionals die de beurs bezochten. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij zelf ook meer vertrouwen kregen om de stap te wagen het als zelfstandig bedrijf voort te zetten.‘’

Welke tip wil je meegeven aan de andere ondernemers die hun jongens droom willen realiseren? 

meer ondernemersverhalen

Luwia yoghurt van de Rotterdamse band

In de rubriek "... van de Rotterdamse band" interviewen wij Rotterdamse ondernemers met een tof Rotterdams product. Deze keer: Kerem en Hande van Luwia yoghurt.  vertaald & Foto's door: Giny Fluxwie zijn jullie en wat doen jullie? Wij zijn Kerem en Hande, broer en...

Stationsplein 45, A4.004
3013 AK Rotterdam
+31 10 808 12 11
info@rotterdamsejongensdromen.nl

Algemene Voorwaarden