RJD

op de rotterdamse wereldkaart

online

Hoe doen anderen dat toch? Ik wil ook honderden reacties en likes!

Het is tijd de algoritmes voor je te laten werken. Naast dat het inhoudelijk sterke, authentieke content moet zijn waar de kijker van leert, geïnspireerd van raakt of om kan lachen, zijn er wat simpele handelingen die je kan(/moet) doen om je bereik te vergroten. Al heeft een kanaal duizenden volgers, als er aan het begin weinig of geen likers tussen zitten, stopt je organische bereik en ziet maar 1-10% van de volgers het geplaatste bericht en dat is zonde. Het is de kunst om zoveel mogelijk interactie te creëren waardoor Facebook, LinkedIn en Instagram het bericht als relevant erkennen en aan meer mensen laten zien. Soms gaat dit automatisch, soms moet je een klein zetje geven voor de bal gaat rollen. 

Doorloop de volgende stappen en zie wat er kan gebeuren:

Linkedin & facebook

  1. Like het originele bericht en plaats een opmerking.
  2. Deel het bericht met je bedrijfspagina en op je persoonlijke paginaDoor het bericht vanaf het bronkanaal te delen, krijgen meer van de volgers van dit kanaal het bericht te zien. 
  3. Vraag je collega’s, vrienden en ambassadeurs om het bericht te liken, een opmerking te plaatsen en te delen. ECHT DOEN 😉
  4. Reageer op alle reacties onder de gedeelde berichten. Zie de reacties als verlenging van je bericht. Ga het gesprek aan en stel verdiepende vragen of geef extra informatie waardoor er meer interactie onder het bericht komt. Reageer minimaal met een “bedankt”, maar het beste werkt een persoonlijke reactie van minimaal 4 woorden, is ook wel zo vriendelijk richting iemand die de tijd heeft genomen het bericht te bekijken.

 instagram

  1. Like het bericht en plaats een opmerking. 
  2. Deel het bericht via verhalen op je eigen profiel (via vliegtuigje naast like button).
  3. Sla de foto op (via knop rechts onder de foto).
  4. Deel het bericht met jouw Instagram connecties via persoonlijke verhalen (via vliegtuigje naast like button). Deze krijgen dan een DM met een link naar het bericht dus doe dit niet bij elke post, maar bij degene waar je extra aandacht wil geven. 
  5. Vraag je collega’s, vrienden en ambassadeurs om het te bericht te liken, een opmerking te plaatsen, te delen via verhalen en op te slaan. ECHT DOEN 😉
  6. Reageer op alle reacties onder de gedeelde berichten. Zie de reacties als verlenging van je bericht. Ga het gesprek aan en stel verdiepende vragen of geef extra informatie waardoor er meer interactie onder het bericht komt. Reageer minimaal met een “bedankt”, maar het beste werkt een persoonlijke reactie van minimaal 4 woorden, is ook wel zo vriendelijk richting iemand die de tijd heeft genomen de post te bekijken.

Waarom?

De algoritmes zijn zo ingericht dat aan de hand van interactie wordt gekeken hoe relevant het bericht is. Als je zelf het bericht geen like, reactie of deelactie waard vindt waarom zou een ander dat wel vinden?! De social media kanalen stoppen dan gewoon het organische bereik. 

Door actief de betrokkenheid op het originele bericht bericht te vergroten stijgt het bericht in relevantie voor het algoritme en krijgen al de volgers van het kanaal het bericht te zien. Met reageren en delen ziet daarnaast jouw eigen netwerk de berichten, welke bij het zien van al meer interactie eerder geneigd zijn ook een like of reactie achter te laten, en het bericht te delen. De olievlek spreid uit en het netwerk van je netwerk ziet het bericht, en ga zo maar door.   

ambassadeurs

Nu wil je natuurlijk niet bij elk bericht dat je plaatst actief je netwerk moeten vragen om een reactie te plaatsen. Bouw daarom je online ambassadeurs team op. Je kring die dichtbij staat zien en volgen vaak je berichten altijd wel (daar zijn de algoritmes op ingericht), dus nu je ze vertelt dat de impact van een like, reactie en deelactie groot is voor je, kunnen ze daar naar handelen.

Zo graag jij likes en reacties op jouw eigen berichten ontvangt, ontvangt jouw eigen netwerk deze ook graag. Het is geven en nemen. Reageer inhoudelijk op andermans berichten en ga het online gesprek aan om je eigen zichtbaarheid te vergroten. 

Samen kun jij je grootste en stoutste ondernemersdromen realiseren!

Saskia roeleveld

Oprichter & Matchmaker

Saskia kent de dromen, expertises en uitdagingen van alle ondernemers in het netwerk. Op basis van deze informatie, gecombineerd met een persoonlijke klik, worden de matches gemaakt. Zo zijn de events van Rotterdamse Jongensdromen geen zakelijke Tinder-grabbelton, maar een plek voor kwalitatieve matches om win-winsituaties te creëren. 

Email: saskia@rotterdamsejongensdromen.nl

meer ondernemersverhalen

30 dagen kennis(sen)challenge

30 dagen kennis(sen)challenge

challenge Iedere dag een actie om kennis op te doen of te delen, nieuwe kennissen te maken en/of de relatie met bestaande kennissen te verbeteren. meer ondernemersverhalenStationsplein 45, A4.004 3013 AK Rotterdam +31 10 808 12 11 info@rotterdamsejongensdromen.nl...

Stationsplein 45, A4.004
3013 AK Rotterdam
+31 10 808 12 11
info@rotterdamsejongensdromen.nl

Algemene Voorwaarden